Assalamualaikum..xjwp dosa!!- haidi Takeafoto

My photo
Damansara, KL, Malaysia
What's there to say? My name is Haidi, and I'm me like only I can be. middle age of 20's, still bujang trang tang tang, much into guitar and photography. a degree holder in quantity surveyor (UTM Skudai, 2006), a project manager in this local construction industry, also a part time student @ Niosh(safety construction management) and also a freelance photographer.bla bla bla..well..life is strange, and together my friends and I live it to it's fullest.this is my life.nothing much about me..

Ads To click

welcome to my life

elevenzerooneOone..something happened...and a day i decided to blogging.....so here i am....

"To me, photography is an art of observation. It's about finding something interesting in an ordinary place..I've found it has a little to do with things you see and everything to do with the way you see them. Aware of our surroundings..and always try to give meanings of everything we see"

-my lense' s story

Well..well..here is my public first ever blog! i've been trying to picture myself holding a regular blog ever since i started reading some of the local blog about photographer..its looked fun and stuff but well, i never liked writing, so i quickly dropped the idea. blogging is not my thing, i thought. Then something really happen which i really regret i dont have any medium to rememberize it.

In spite of all this, this blog took birth on 11th jan 2010. i'll write mostly about myself, my boring life, my journey and its treasures. emm this is all exciting ! i have my very own blog

pull up a chair, lean back, relax & reminisce wif me, back to the GOOD OLD DAYS when the livin' was easy..

- HAIDI takeafoto

konco-konco

Wednesday, April 28, 2010

27/4/2010 - photoshop tutorial (basic)


On May 12, 2010, In Asas Fotografi, Realiti, Workshop, by ijam.




Seperti biasa…sekali lagi!!! Jom Outing Malaysia untuk anda!



J.O.M KL dan J.O.M PENANG sudah, giliran saya nak jumpa kawan-kawan yang berada di Perak pula kali ini

Kali ini lokasi yang dipilih adalah di Tempat Rekreasi Gunung Lang, Ipoh. Saya pilih Ipoh kerana lokasinya yang dekat dengan tempat saya menginap dan mudah untuk dituju.

Memandangkan masa yang singkat, saya akan cuba buat sesantai yang mungkin untuk sesi kali ini.

Kawan-kawan yang ada kelapangan dan berada di kawasan berhampiran dijemput hadir. Kita berjumpa, berkongsi ilmu dan berkenal-kenalan.

Lokasi : Gunung Lang Ipoh, Perak.(jika ada perubahan saya akan update)

Masa : Jam 8-11pagi (kita hanya ada masa yang terhad).

Tarikh : 15 Mei 2010 (Sabtu).

Matlamatnya: Saya akan berjumpa dan berkongsi ‘asas untuk merakam gambar menarik’ kepada kawan-kawan pembaca blog saya semua yang banyak memberi sokongan selama ini. Kita berkenalan. Selalu jumpa dalam blog je, kali ini kita jumpa depan mata

Kawan-kawan yang sudah menyertai J.O.M yang lepas (KL dan Penang) sudah tahu apa yang mereka dapat dalam program J.O.M ini.

Cara saya belajar merakam gambar mungkin ada bezanya dengan yang lain. Sesi perkongsian saya tidak terlalu teknikal kerana saya banyak mengaplikasikan elemen-elemen seni dalam gambar yang saya rakam.

Seperti sebelumnya, dalam outing di Ipoh ini kita akan aplikasikan elemen-elemen asas seni dalam fotografi.

Apa yang penting anda minat untuk belajar tidak kira anda menggunakan DSLR atau kamera digital biasa (compact/point and shot).

‘Jangan malu untuk belajar’.

Untuk belajar merakam gambar menarik, kita tak perlu risau tentang kamera murah atau mahal. Apa yang perlu kita risaukan adalah tentang cahaya, asas fotografi dan ’seninya’.Kamera yang canggih dan mahal hanya membantu memudahkan kerja kita.

Seperti biasa, anda yang ingin turut serta sila sms saya di 012-609 6616 untuk nota ringkas yang perlu saya sediakan.

J.O.M Sabtu ni kita jumpa!… Jaga keselamatan diri masing-masing!

…GO!!!

*Jangan lupa, sarapan dulu sebelum datang, bawa air untuk minum

Gambar-gambar J.O.M yang telah lepas:

J.O.M KL dan J.O.M PENANG

No comments: